Beurzen bezoeken

Het bezoeken van een vakbeurs wordt vaak als laatste prioriteit gezien. Ondanks goede bedoelingen en geplande bezoeken, worden ze op het laatste moment toch vaak afgelast omdat de dagelijkse problematiek het “onmogelijk” maakt.

Als je daar achteraf eerlijk in bent, was die reden een excuus omdat je geen duidelijke doelstelling had voor het beursbezoek.

Zeker wanneer u bijna geen tijd heeft voor oriënterende gesprekken met de marktpartijen, kan het bezoeken van een beurs heel efficiënt zijn. U kunt op een plek veel partijen spreken en u hoeft daarbij maar een keer een voorbereiding te doen. U kunt daarna ook meteen een conclusie vormen over de verkregen informatie.

Het bezoeken van een beurs moet onderdeel zijn van de bedrijfsdoelstelling.

Nieuwsgierigheid is niet genoeg. Een bezoek moet gericht zijn en de nieuwsgierigheid zorgt voor de interessante bijvangst. Op basis van de bedrijfsdoelstelling zoek je de betreffende beurs uit. Dit kan zeer divers zijn, maar ga met een opdracht. Dan wordt een beursbezoek veel interessanter en heb je achteraf ook geen spijt.

Stuur ook niet zomaar personeel naar een beurs om zich te oriënteren in de markt. Als dit de doelstelling is, zorg dat u daar zelf bij aanwezig bent om dit te begeleiden en geef ze ook een opdracht. De op de beurs aanwezige verkopers zijn getraind om informatie los te krijgen en “loslopende” medewerkers zijn een makkelijke prooi. Uw bezoek of dat van uw medewerkers is bedoeld om informatie op te halen. Ben daar op voorbereid.

Lees verder:

  • Deelnemen als exploitant aan een beurs
  • Beurzen bezoeken
  • Netwerkbijeenkomsten

 

Terug naar overzicht