Kansen en bedreigingen voor de supermarkten

Voor de periode 2015 – 2017 verwacht de Rabobank nauwelijks tot geen volumegroei. Detailhandel Food is minder conjunctuurgevoelig en profiteert daardoor beperkt van het toenemende consumentenvertrouwen. Specifiek voor 2015 en 2016 is de verwachting dat het volume stijgt met respectievelijk 1,3% en 1.0%. Het sentiment in de markt en de prognose voor de komende jaren zijn matig tot voldoende. Volgende kansen en bedreigingen zien zij voor de branche:

  • Het moment van aankoop en consumptie vallen steeds vaker samen;
  • Hybride koopgedrag van de consument, waardoor onderscheidend vermogen steeds belangrijker wordt;
  • Behoefte aan (regionale) producten, met nadruk op authenticiteit, lifestyle en gezondheid;
  • Technologische ontwikkelingen (o.a. zelfscanning);
  • Concurrentie door nieuwe (branchevreemde) toetreders;
  • Wegvallen van de groei, vooral in fysieke winkels; online is volop in ontwikkeling;
  • Social media.

Lees verder in het recent verschenen rapport

Terug naar overzicht