Deelnemen als exploitant aan een beurs

U heeft zich waarschijnlijk al heel vaak afgevraagd of uw bedrijf aanwezig moet zijn op een bepaalde beurs. Vaak wordt dit onder de noemer “geen tijd” weggewuifd en zult u nooit weten wat die beurs voor u had betekent.

Voor marktleiders lijkt de deelname vanzelfsprekend en is dit bijna een verplichting. Wegblijven kan dan een negatieve invloed hebben op het imago en daar kunnen anderen van profiteren. Maar ook in dat geval is het deelnemen aan een beurs een afweging die gemaakt moet worden op het strategisch- of communicatieplan. Op een beurs kunt u op enkele dagen heel veel bestaande en toekomstige klanten spreken en daarnaast het beste van uw bedrijf laten zien. Ondanks de kosten en tijdinvestering, kan dit meer effectief zijn dan een mailing of tijdelijke korting. U bouwt ook aan uw imago en netwerk.

Deelnemen aan een beurs is topsport, u staat aan het front van het zakendoen.  Daar wordt uw imago gemaakt of gekraakt. Een goede prestatie is naast de presentatie heel belangrijk.

Vraag uzelf af waarvoor u deel neemt en stem daar het hoe op af. Het invullen van het “waarvoor”, bepaalt ook de mate van tevredenheid achteraf.

Deelname aan een beurs is dus onderdeel van het marketingplan. Om uzelf of een bepaald product in de markt te zetten, is beursdeelname een mogelijk middel. Kies daarom de juiste beurs uit bij de boodschap die u wilt brengen. Verdiep je in de mogelijke bezoekers en andere deelnemers. Beurzen waar ook de concurrentie staat zijn belangrijk voor nieuwe contacten.

Als u ertoe besluit om deel te nemen aan een beurs, ben u zich dan bewust van de kansen, maar ook van de bedreigingen. U staat niet alleen op een beurs.

  • Trek voldoende aandacht en speel in op de situatie. U moet opvallen om bezoekers naar uw stand te krijgen. Dit kost inspanning.
  • Zorg voor een open ruimte, die uitnodigt om uw stand te bezoeken of bekijken. Ga niet voor die ingang “op wacht” staan. Dit schrikt af.
  • Ga strategisch staan en spreek mensen aan die langs lopen. Kijk naar waar ze naar kijken tijdens het passeren en spreek ze daar op aan. Vraag gericht waarom ze zich aangetrokken voelen voor dat item.
  • Als de bezoekers op uw stand zijn, moeten ze aandacht krijgen. Zorg voor een gastheer of vrouw die de bezoekers opvangt en vasthoudt tot u of uw verkopend personeel met ze gaat praten.
  • Houdt de gesprekken kort maar lang genoeg. Er lopen meer prospects rond en die wilt u niet missen. Bereid een mogelijk gesprek voor. Bedenk vooraf de mogelijke vragen om te inventariseren naar waar de interesse en raakvlakken liggen. Rond het gesprek concreet af met een duidelijke actie voor na de beurs. Dit is efficiënt en een bezoeker wil ook meer van de beurs zien.
  • Rapporteer het gesprek met de passende opvolg actie.

Een goede voorbereiding van de stand bezetting is essentieel. Spreek de rollen door, maar vooral de doelstelling van uw beursdeelname. Oefen alvast een rollenspel waarin de actieve deelname van uw personeel onderwerp is.

Daarnaast moet er voldoende gereedschap en middelen op de stand aanwezig zijn om de doelstelling van uw deelname aan de beurs tot een succes te maken.

Lees ook:

 

Terug naar overzicht